Don't

Followers

Monday 28 May 2012

Apakah Jawapan Anda Tentang Tujuan Kita Belajar?

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt...

Sebelum kita belajar, cuba kita tanya diri kita kenapa kita perlu belajar. Seandainya jawapan anda seperti di bawah, anda belum lagi mengetahui matlamat dan tujuan sebenar konsep belajar:

  1. Saya belajar sebab semua orang belajar.
  2. Sebab mak dan ayah saya suruh saya belajar.
  3. Sebab nak jadi kaya.
  4. Sebab nak jadi terkenal.
  5. Saya tak tahu tujuan saya belajar, cuba terangkan.
Maka, amat perlu kita tanya betul-betul dalam diri kita, mengapakah kita perlu belajar. Cari jawapan yang terbaik untuk diri anda. Seandainya anda masih lagi rasa tidak berminat mahu belajar atau tak ada langsung rasa kepentingan belajar, maka anda masih belum jumpa jawapan tersebut. Jawapan itu terletak dalam diri anda.

Pada saya tujuan kita belajar adalah supaya kita ketahui apa yang kita tidak ketahui. Semakin belajar, semakin banyak rasa kita tidak tahu. Betul tak kalau kita tak belajar, seumpama kita tahu serba serbi (sebenarnya tak tahu atau tahu sedikit sahaja)..

No comments:

Post a Comment